השירות הפסיכיאטרי הקהילתי

השרות הקהילתי כולל מרפאות פסיכיאטריות למבוגרים בערים נהריה ועכו ומרפאה פסיכיאטרית לילד ונוער בנהריה וכרמיאל. למרפאות שלוחות  הפועלות בערים מעלות ילד ונוער ועראבה מבוגרים.

 המרפאה נותנת שרות רחב לכל הגילאים כולל שרות פסיכוגריאטרי. עוסקת במעקבים רפואיים, פסיכותרפיה פרטנית והתנהגותית לטווח ארוך וקצר, טיפול זוגי ומשפחתי, קבוצתי, שיקומי ויעוץ. במרפאה ניתן משקל לשמירת רצף טיפולי לאחר שחרור מאשפוז.

במרפאת נהריה פועלת יחידה לטיפול יום בקהילה. יחידה זו מתמקדת באבחון, טיפול מתוגבר ומניעת אשפוז במצבי משבר ובשיקום נפשי.

המרפאה עובדת בשיתוף פעולה עם מערכות טיפול, שיקום ותמיכה בקהילה. בכלל כך יעוץ והשתתפות בוועדות שונות, קשר הדוק ושותפות עם רופא המשפחה בקהילה ועם מסגרות שיקום שונות.

המרפאה מוכרת להתמחות בפסיכיאטריה, כמו גם להתמחות ברפואת המשפחה ופסיכולוגיה. היא משמשת שדה לימוד קליני ללמודי רפואה, סיעוד, עבודה סוציאלית, פסיכולוגיה, ביבליותרפיה, טיפול בתנועה, אומנות ודרמה.

צוות המרפאה משולב בתוכניות חוסן של אתרי דחק ומצבי חרום, עם מוקדים נוספים באזור הגליל.
הטיפול במרפאות כולל טיפול פסיכיאטרי, פסיכולוגי ופסיכו-סוציאלי וניתן ע"י צוות רב מקצועי הכולל פסיכיאטרים, פסיכולוגים, עובדים סוציאליים וסיעוד. 

עם תחילת הטיפול במרפאה מתקבל המטופל ע"י איש צוות פרה-רפואי (פסיכולוגים, עובדים סוציאלים, אחיות) ומתבצע תהליך היכרות (אינטייק) עמו.  החומר מועבר לישיבת אינטייק בה משתתפים בכירי המרפאה בתחומים השונים ובעקבות הדיון בה, מתקבלות החלטות ונבנית תוכנית טיפול. יש לציין, שבכל התהליך המטופל שותף לתוכנית טיפול. 

בנוסף, במרפאה מתקבלים מטופלים במצבים דחופים (WALK IN CLINIC ). קיים צוות פרה רפואי ורפואי המבצע תורניות למקרים אלו. (בשעות הבוקר)

מקורות הפניה:

המטופלים מופנים ישירות מקהילה, רופאי משפחה, שרותי הרווחה, שירותים אחרים, בתי חולים ופניות עצמאיות.

בביה"ח פועלת מרפאת מעקב (נבגייט) במרפאה מופעלת – תכנית ייחודית לטיפול בהתקף פסיכוטי ראשון

NAVIGATE הינה תכנית ייחודית לטיפול בהתקף פסיכוטי ראשון אצל המטופל, תחל לפעול באופן סדיר בשנת 2018  במסגרת מרפאות המעקב של המרכז הרפואי לבריאות הנפש מזור בעכו והיא מבוססת על מודל שפותח בארה"ב על ידי המכון הלאומי לבריאות הנפש בארה"ב ((NIMH ב-2008 במטרה לצמצם נזקים שכיחים של פסיכוזה ראשונה ולשנות את מהלכה באמצעות התערבות אינטנסיבית מוקדמת שיטה טיפולית אינטנסיבית. מביה"ח מזור בעכו נמסר כי, במסגרת תכנית Navigate במרפאת המעקב בביה"ח, יטופלו מטופלים אשר יופנו במצבים פסיכוטיים בשנה הראשונה למחלתם ממסגרות טיפול אחרות של קופות החולים, אשפוז פסיכיאטרי בבתי החולים הפסיכיאטרים ומחלקות פסיכיאטריות באזור הצפון  וגם ממסגרות של טיפול יום\ אשפוז יום. הטיפול יינתן על ידי צוות רב מקצועי  בביה"ח שהשתתף בסדנאות הדרכה על ידי צוות מומחה ומבוסס על פרוטוקולים מובנים אך תוך כדי התאמה אישית ותרבותית למטופל ולמשפחתו. 

סגנית מנהלת ביה"ח מזור בעכו ד"ר לורה שרוני,  מסבירה כי  "הטיפול שם דגש על יצירת קשר עם המטופל, קבלת החלטות משותפות עמו על כל מרכיבי הטיפול והשיקום, מתן פוקוס על בניית חוסן וחוזק המטופל והתייחסות למשפחה כמרכיב קריטי בהתערבות ובטיפול. הטיפולים כוללים טיפול תרופתי מותאם אישית, תכנית התערבות משפחתית למען התמודדות עם התקף פסיכוטי ראשוני כמשבר כלל המשפחה, אימון ופיתוח חוסן אישי וליווי לקראת תעסוקה והשכלה נתמכת ".

חשוב להדגיש כי המדובר בשיטה טיפולית המבוססת על עקרונות של טיפול אינטנסיבי, ארוך טווח ורב מקצועי, אשר שם במרכז את המתמודד עם המטופל ומשפחתו, החוויות שלהם, הצרכים שלהם ושיתוף הפעולה שלהם בטיפול הניתן במטרה להחזיר את המתמודד לחיים רגילים ככל הניתן במסגרת המשפחה והקהילה. מדובר בטיפול בעל עקרונות חדשנים אשר רק לאחרונה החל להיות מופעל בארץ, כאשר בשלב זה קיימות שתי מרפאות בלבד בארץ שבו היא מופעלת, אחת באזור המרכז ואחת באזור ירושלים .

במרפאת המעקב בביה"ח מזור בעכו, הפרויקט החל לפעול בצורה סדירה בתחילת שנת 2018   הטיפול הוכנס והותאם לאוכלוסייה המקומית בישראל ומופעל על ידי קרן לזלו נ. טאובר והעמותה ע"ש משה הס בהנחיית הצוות המורכב ממובילים בתחומם פרופ' דויד רועה, ד"ר פאולה גרבר-אפשטיין וד"ר מקס לכמן. יצוין עוד כי, במחקר אשר בוצע בארה"ב בשיטה זו על אוכלוסיית מטופלים במרפאות ציבוריות דומות לאלו הקיימות בארץ נמצאה עליה באיכות החיים, עליה במידת היענות לטיפול ושיפור במדדי המחלה השונים.

סיום

  התכנית נויגייט

 

 

 

 

ד"ר רוני ומוש
מנהל מרפאת עכו

 כתובת מרפאת עכו:
טרומפלדור 37 עכו,
טלפון 04-9559655 פקס 04-9819601

ד"ר אוממיה פרחאת
מנהלת המחלקה האמבולטורית

כתובת מרפאת נהריה:
ויצמן 42 נהריה,  
טלפון: 04-9926991 
פקס: 04-9928676

###########################

מרפאת ילד ונוער – כרמיאל

כתובת מרפאת ילד ונוער:
הברושים 31  כרמיאל
טלפון: 04-9082686
פקס: 04-9082688

בביה"ח פועלת מרפאת מעקב (נבגייט) במרפאה מופעלת – תכנית ייחודית לטיפול בהתקף פסיכוטי ראשון

ד"ר ענת רטנר
מנהלת מרפאת מעקב

כתובת מרפאת מעקב:
דוכיפת 2 עכו,
טלפון: 04-9954778
פקס: 04-9954593

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן