ייעוד

אחריות למתן שרותי בריאות נפש איכותיים ומקצועיים עד לשלב השיקום בקהילה, עפ"י סטנדרטים נדרשים בשגרה ובחירום לכלל אוכלוסיית הצפון באזור האשפוז.

חזון

שרות פסיכיאטרי מקצועי, מצוין, זמין ואדיב, בתפיסה מקצועית אינטגרטיבית, הפועל בצוותים רב - מקצועיים, בעבודת צוות, בכלים מגוונים, על-פני כל הרצף הטיפולי, בדגש על איכות, שרות, בטחון ובטיחות. יצירתיות וחדשנות בהתאמת הפעילות לצרכי הקהילה; בהוראה ובמחקר.

מטרה

בניית שגרה של ארגון "חושב" ולומד, המועדד העמקה, יצירתיות וחדשנות בכל תחומי העשייה בבית החולים, שילוב של השקעה ושאיפה למצוינות בכל תחומי העשייה, בהוראה ובמחקר כחלק משגרת העבודה בבית החולים.

אודות מזור

המרכז לבריאות הנפש מזור נוסד בשנת 1954 ככפר עבודה לחולים כרוניים והמיטות האחרונות הפעילות שהתווספו היו בשנת 1980.

ביה"ח משרת את אזור הגליל העליון, התחתון והמערבי, המונה כיום למעלה – 900 אלף נפש. יש להוסיף לנתונים אלה את הגידול הטבעי, העלייה וההגירה הפנימית לגליל. הצפי ל-2020 הוא לאוכלוסייה בת מיליון  תושבים באזור השירות שלנו. מדובר במרכז לבריאות הנפש היחיד באזור.
בביה"ח  314 מיטות אשפוז ו-60 מיטות ביחידה להכנה לקהילה ובנוסף 25 חולי יום. המרכז נותן את מגוון השירותים הפסיכיאטריים לאזור, מהתערבות בזמן משבר ועד שיקום לבני 18 ומעלה, מסונפות לבית החולים שתי מרפאות לבריאות הנפש מבוגרים בנהריה ובעכו ושתי מרפאות לבריאות הנפש לילדים ולנוער בנהריה ובכרמיאל.
לבית החולים מרחבים גדולים של נוף, עצים וגינון. צוות בית החולים עושה מאמצים רבים לטיפוח השטח לנוחות החולים והמבקרים.
כל סקטור קליני מסונף למחלקה המתאימה באוניברסיטה או בטכניון וכך מהווה ביה"ח מתקן הוראה לסטודנטים לרפואה, לסיעוד, לעבודה סוציאלית, לפסיכולוגיה ולריפוי בעיסוק. בשנים האחרונות נקשרו קשרי הוראה, טיפול ומחקר גם עם הפקולטה לקרימינולוגיה במכללת "הגליל המערבי" ועם הפקולטה למשפטים באוניברסיטת חיפה והמכללה הטכנולוגית "ארז", ועם חוגים רלבנטיים במכללת תל חי.
ביה"ח לוקח חלק נכבד בהיערכות לשעת חירום, בהיבט של שירותי בריאות הנפש לאזור כולו שהוא, כידוע, קוו עימות.
הפעילות להנהגת האיכות והמצוינות במרכז הרפואי לבריאות הנפש מזור החלה בשנת 1995 וכללה עיצוב אסטרטגיה, קביעת יעדי הארגון והכשרת כוחות פנימיים. 
כיום יש פעילות ענפה בביה"ח של תהליכי שיפור איכות. שיטת העבודה היא מובנית ומונחית ע"י אנשי מקצוע שהוכשרו לכך. מזור ידועה בפעילותה המעמיקה והנרחבת במגוון תהליכי שיפור קליניים ואדמיניסטרטיביים ובעיקר ידועה ברמה הגבוהה של למידה והפקת לקחיםמאירועים חריגים. כל פעילויות שיפור האיכות והלמידה בכלל מבוצעות בשיתוף פעולה מלא ובתמיכה מלאה של הנהלת מזור.
בבית החולים פועל צוות מחקר, המרכז היגוי ותמיכה במחקר ע"י צוות בית החולים. הרופאים בבית החולים מבצעים פרויקטים שונים של מחקר רפואי בתחום הטיפול התרופתי במחלות נפש, פידמיולוגיה של מחלות נפשיות בילדים ונוער, בתחום הסיעוד ובתחום הפסיכולוגיה הרפואית.
 ב-2011 נפתח מרכז למחקר בביולוגיה מולקולרית וכיום כבר יש באמתחתו הישגים מדעיים וצוות מחקר פעיל מאוד.

ביה"ח 'מזור' במבט היסטורי

ביה"ח נוסד ב- 1954 כ'כפר עבודה' – מודל שהיה מקובל אז באירופה וארה"ב. הרעיון שעמד מאחורי הקמתו היה לתת מענה לאוכלוסיה גדולה של מטופלים, שרובם הגיעו בגלי העליה, שבתום הגלים החריפים של מחלתם נזקקו למסגרת שתוכל לקלוט אותם ולסייע להם להשיג את מירב השיפור ולמצות יכולתם בתחומי החיים השונים.   לא היו קיימות חלופות בקהילה, והחשיבה היתה להקים כפר כמיניקוסמוס אוטונומי, שישרת את 'התושבים' וגם ייצר מסגרות שונות המאפשרות מגעים טיפוליים מבוקרים.

כפר העבודה הוקם במבנים ששימשו מחנה צבאי בריטי על שפת הים מצפון לעכו.   אוכלס לראשונות בכשלושים נשים, עם מחלת נפש ממושכת, שהועברו מבי"ח עכו הסמוך, אליו הגיעו לעיתים אחרי שנות נדודים באירופה ולאחר שאיבדו קשר עם בני משפחתן ועברן.

התנאים הפיזיים היו ירודים וקשים – ללא חשמל, מים לא נקיים ושירותים מחוץ למבנה. בודדים מהצוות המטפל היו בעלי השכלה וניסיון פסיכיאטרי. הצוות היה ברובו לא מקצועי וללא ניסיון בתחום אך עם חזון, תחושת שליחות, מסירות ורצון לנתינה . הלמידה והתמקצעות היו תוך כדי העבודה כשהמורים הבולטים הם דר' פליגלמן ואחריו דר' זוסמן והאחות הראשית אנאליז .

מלכתחילה הושם דגש רב על תעסוקה והתפתחו במקום: מתפרה, אריגה, גן ירק, שפניה, חנות למכירת עבודות היד. המטופלות גם היו שותפות לעבודות אחזקת המקום כניקיון ובישול. הגישה היתה תמיד שיקומית  ופורצת דרך בתחום. כבר לפני למעלה מארבעים שנה הפעיל ביה"ח הוסטל במרכז עכו עד שהמבנה קרס פיזית ואי אפשר היה לקבל מבנה חילופי. כמו כן היו עשרות דירות, בעכו ובנהריה, שדייריהן עבדו בקהילה או בביה"ח וקיבלו ביקורי בית מנציגינו להדרכה ותמיכה – היום קוראים לזה דיור מוגן.

עם השנים הפך המקום לבי"ח מודרני המטפל במגוון מחלות נפשיות ובמצבים פעילים וממושכים. התפתחו מחלקות סגורות פתוחות ושיקומיות, והתפתח המערך של מרפאות לבריאות הנפש בגליל המערבי.  צוות המטפלים עבר תהליך מואץ של התמקצעות בכל הענפים ומיישם גישות טיפול מתקדמות. מזה שנים מהווה ביה"ח שדה קליני להכשרת סטודנטים מהאקדמיה בכל המקצועות, ומשקיע במחקר.

התפתחות המרכז הרפואי לבריאות הנפש(מזרע) כיום 'מזור' במהלך כשישים שנות קיומו חלה ביחד ובמקביל להתפתחות תחום בריאות הנפש בארץ ובעולם.  תרמו לכך גורמים רבים וביניהם: השיפור ביעילות התרופות, הגדלת המשאבים המוקצים לטיפול ושיקום, ושינויים חברתיים של התפתחות הגישה ההומניסטית והפתיחות החברתית בכלל וכלפי נפגעי הנפש בפרט. השפעה רבה היתה לשורה של חוקים: חוק לטיפול בחולי נפש-1991 , חוק יסוד כבוד האדם וחירותו, חוק זכויות החולה, וכמובן חוק שיקום נפגעי נפש בקהילה-2000 . הוגדרו זכויות המטופל, וסל שירותי השיקום לו הוא זכאי בכדי לאפשר לו חיים בעלי משמעות בקהילה.  בשנים האחרונות אנו עדים לתהליך העצמת המטופלים ובני משפחתם והפיכתם לשותפים פעילים בתהליכי השיקום וההחלמה, ואף בפיתוח השירותים הניתנים ופיתוח הידע  בתחום.

התהליכים המתוארים הביאו לפריחת שירותי טיפול ושיקום מגוונים ברצף שביה"ח הוא חלק ממנו וכיום ההזדקקות לאשפוז בדרך כלל היא במצבי הקיצון בלבד.